Werken over voeding


Deze maand werken we met de hele school over voeding. Binnenkort dus meer activiteiten!
GROENTEN EN FRUIT:


Fruit mandjes.
Zorg voor verschillende basis tekeningen van fruit.
De kinderen knippen deze uit en scheuren gekleurd papier in kleine stukjes.
Deze plakken ze op de stukken fruit.


Roerbakken.
Groente kan je koken, maar ook bakken in de pan.
De kinderen maken hun eigen pan en groentes.
Wij hebben in de klas samen geroerbakt zodat de kinderen het ook echt konden proeven.


Schijf van 5.
Plak heel veel a3 vellen aan elkaar. Maak 5 vakken d.m.v stroken.
Laat de kinderen uit reclame folders eten knippen. Deze moeten ze
in de juiste vakken plakken.

RESTAURANT:


Cocktail glazen
Een echt restaurant heeft natuurlijk ook hele mooie glazen.
De kinderen mochten een eigen glas uitkiezen bij de kringloop.
Deze hebben ze mooi gemaakt met glas verf.
Als je er echt uit wilt drinken moet je hem niet vergeten te bakken in de oven.

 
Mijn lievelingseten
Dit is een leuke opdracht voor kleuters.
We hebben kartonnen bordjes gebruikt.
De kinderen verven of tekenen hun lievelings
eten op een wit rondje papier en plakken deze daarna
op hun bord. Daarna versieren ze hun bord.


Adje patatje
Maak een patat zakje van papier en stop onderin kranten. 
De aardappel versier je met papier en stikspelden. Van geel papier bij je stookjes in de vorm van patat.

Tip: Als traktatie kun je plakjes cake in de vorm van patatjes snijden. Slagroom (mayonaise) erop en smullen maar!                                                                                                                                                                                                                                                                              
Groepsspelletjes:
Voor dat je de activiteiten gaat doen verdeel je de groep in groepjes van 5/6 kinderen.
Zet pionnen neer op het plein, zodat duidelijk is waar de kinderen een rij moeten maken en
waar ze naar toe moeten lopen.
* Wij zijn echte obers.

Op een dienblad stapel je plastic bekers zo op elkaar dat het een piramide wordt. De kinderen lopen
met het dienblad naar de pion en weer terug. Dan is de volgende van je team aan de beurt. Als je geweest
bent ga je zitten op de grond, zodat we goed kunnen zien welk team er als eerste klaar is. Als iedereen
aan de beurt is geweest tellen we samen hoeveel bekers er nog goed op het dienblad staan. Het team met
de meeste bekers op het dienblad heeft gewonnen/
* Eierloop.
Elk team krijgt een lepel. Ieder kind krijgt een paaseitje. Als je aan de beurt bent leg je je ei op de lepel
en loop je dan voorzichtig naar de pion en weer terug. Als je je ei laat vallen moet je terug naar het begin
en probeer je het nog een keer. Welk team is als eerste klaar?
* Eten kleien.
Schrijf verschillende dingen op papiertjes die te maken hebben met voeding. Denk aan bestek, fruit, enz. Van ieder
team kiezen de kinderen 1 iemand uit die de opdracht gaat uitvoeren. Dat kind gaat voor zijn team zitten zodat iedereen
hem of haar goed kan zien. Ze krijgen een plankje met klei en alsde juf start zegt beginnen ze met kleien. Het team mag
max. 3 antwoorden geven ( dit voorkomt dat iedereen door elkaar gaat roepen) Welk team raad als eerste wat er
gemaakt wordt?
* Eten omschrijven.
Schrijf verschillende dingen op papiertjes die te maken hebben met voeding. Er word weer van ieder team 1 kind gekozen die
de opdracht gaat uitvoeren. Als je aan de beurt bent leg je aan ALLE kinderen uit wat er op het briefje staat. MAAR je mag het
woord niet noemen! Gebeurt dit wel...dan heb je een strafpunt.
* Servetten vouwen.
Op internet zoek je een aantal voorbeelden waar ze laten zien hoe je servetten leuk kunt vouwen.
ALs er 5 kinderen in 1 team zitten zorg je voor 5 voorbeelden. Ieder kind maakt 1 voorbeeld. Het team
dat het snelst klaar is, maar het ook helemaal goed heeft gedaan heeft gewonnen.


BAKKERIJ:


Thema hoek
Maak een eigen bakkerij in je klas.


Boterham met ...?
Bij de bakker kan je brood kopen. Thuis hebben we vaak heel veel beleg.
Wat vind jij het lekkerst op je boterham?
De kinderen maken hun eigen boterham van papier.



Taartjes maken.
De kinderen vouwen doosjes van een vouwblaadje met 16 vakjes. Deze versieren ze met verschillende materialen
zodat het een heerlijke taart wordt.

DE KOE EN DE KIP:


Kip en koe schilderen.
In deze klas werken ze over de koeien en de kippen.
De kinderen leren van alles over de boerderij en over wat er allemaal
moet gebeuren met de producten voordat het in de winkel komt.
Hang grote vellen papier op de muur en laat de kinderen schilderen
over iets wat ze geleerd hebben van dit thema.